سیسکو Unified communications چیست ؟
مفهوم Cisco Unified communications چیست ؟
Unified communications در یک جمله به مفهوم مجتمع سازی ، یکپارچه سازی و تلفیق انواع سرویس های ارتباطی از قبیل صوت ، تصویر ، دیتا بر روی پلتفروم سخت افزاری نرم افزاری خاص و بهنیه سازی و integrate نمودن سرویس ها در کنار یکدیگر .
Cisco unified communication به مجموع نرم افزار های ارتباطی و سخت افزار های سیسکو که امکان برقراری انواع ارتباطات Voice – Video – Data را بر روی بستر شبکه های مبتنی بر سیسکو به شکل یکپارچه و هماهنگ و تکمیل کننده یکدیگر اطلاق میشود .
منشاء unified communication به سال 1997 بازمیگردد ، زمانی که سیسکو پا به عرصه سرویس Voice بر روی بستر شبکه یا همان Voice over IP – VOIP – ویپ ، گذاشت ، این شروع با انتشار نسخه اول نرم افزار Selsius CallManager آغاز شد .
در طی 12 سال سیسکو به Cisco Unified Communication Manager نسخه 9 که هسته اصلی این تکنولوژی است ، رسید .
Cisco Unified communication مشتمل بر 4 پلتفورم اصلی است :
1 – Cisco Unified Communication Manager
2 – Cisco Unified Communication Manager Express
3 – Cisco Unity Connection
4 – Cisco Unified Presence
Cisco Unified Communication Manager به عنوان مادر و هسته اصلی سرویس های مجتمع ارتباطی سیسکو شناخته شده و یک سیستم Enterprise برای کسب کارهای کوچک تا بسیار وسیع ، کاملا حرفه ای ، با پشتیبانی از بیش از 40000 End Point ، بسیار پایدار و شناخته شده ، جهت ارائه انواع سرویس های ارتباطی بر روی بستر شبکه طراحی شده است .
هسته اصلی CUCM بر روی کرنل لینوکس و توزیع اختصاصی سیسکو با امکان پیاده سازی و سازگاری با انواع مجازی سازها بلاخص ESXI ، جهت نصب بر روی سرور های IBM – HP و برند های مورد تائید سیسکو و UTM های سری VG سیسکو است .
جهت استفاده از CUCM ملزم به خرید Licence به میزان چگالی شبکه که مشتمل بر نوع دیوایس ها و تعداد آنها است میباشید ، همچنین بدنیست که بدانید که سیسکو امکان root Access سیستم عامل را به شما نمیدهد و تنها میتوانید از طریق Browser و یا نرم افزار های مدیریتی با CUCM ازتباط برقرار کنید .
از مزایای بزرگ CUCM امکان Clustering جهت تقسیم بار بر رو چندین سرور و همچنین ایجاد Fault Tolerance و Redundancy و افزایش حوزه شبکه ارتباطی می باشد .
محصولات Unified Communication سیسکو در ابتده فقط از پروتکل اختصاصی سیسکو SCCP یا همان Skinny – Skinny Client Control Protocol و MGCP پشتیبانی میکردند ، ولی بعده ها سیسکو دریافت که نمیتواند سیاست Apple را در پیش بگیرد و به سمت استاندارد های جهانی پیش رفت ، همکنون سیسکو از SIP نیز پشتیبانی میکند ولی همچنان از SCCP به عنوان پروتکل پیشفرض برای ارتباط با End point های سیسکو استفاده مینماید …
مثلا فرض کنید یک سازمان با چندین Branch در نقاط مختلف دنیا و تعداد 10000 end point ، با استفاده از قابلیت های CUCM می تواند ، در هر Head Quarter یک سرور اصلی CUCM و در Branch ها از CME ( که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد) ، استفاده کند ، بدین ترتیب هم در پهنای ارتباطی WAN صرفه جویی میشود و هم از افت کیفیت و delay در ارتباطات داخلی خبری نخواهد بود و هم بار بین سرور ها تقسیم میشود .
امکانات CUCM بسیار وسیع تر از ارتباطات Voice – Video – IM است که در این مجال نمیگنجد ، ولی به قدرت میتوان گفت مجموعه Cisco Unified Communication – که مشتمل بر پلتفرم مادر CUCM و عناصر دیگر شبکه که همگی از برند سیسکو هستند ، قوی ترین شبکه ارتباطی چند رسانه ای مبتنی بر IP در دنیاست .
و اما CME – Cisco Unified Communication Manager Express ، که همانا فرزند خلف CUCM است ، در واقع نگارش سبک CUCM است که به صورت IOS Embedded در دل روتر سیسکو نهاده شده .
CME که در اوایل Call Manager Express نام گرفته بود ، دارای امکانات ساده تری نسبت به CUCM ولی به همان میزان کارا و قابل اطمینان ، جهت شبکه های کوچک و متوسط و یا در ارتباط با CUCM در branch ها مورد استفاده قرار میگیرد .
CME بر روی روتر های استاندارذ ISR و سپس ISR نسل دو بعد از IOS 12.4T چپانده :دی شده و شامل امکانات ارتباطی صدا تصویر و به کمک Cisco Unity امکانات Voice Mail می باشد .
بسته به ورژن IOS و مدل و سری روتر CME قابلیت پستیبانی تا 450 IP Phone و انواع خطوط آنالوگ FXO FXS و دیجیتال E1/T1 را داراست .
Cisco Unity که در قدیم به صورت (Cisco SRE Internal Service Module (ISM که در شکاف AIM قرار میگرفت و دارای Flash شبیه روتر و RAM و سیستم عامل Linux Base و (Cisco SRE Service Module (SM که ماژول NM بوده و دارای هارد دیسک و ram مجزا و امکان ذخیره سازی بالاتر و سیستم عامل مجزا ، بوده است .
در حال حاضر سیسکو یونیتی 8 و 9 امکان نصب بر روی سرور ها را داشته و ظرفیت و قابلیت های بالاتری را دارد .
رده بندی Unified Communication Platform بر حسب نیاز :
در نوشتارهای بعدی به معرفی هر یک از پلتفرم ها و آموزش پیاده سازی و نمونه کانفیگ های CME ، استفاده از Cisco Jabber به عنوان soft phone بر روی اسمارت فون های IOS – Android خواهیم پرداخت .
بازتاب: انواع حافظه روتر سیسکو | مرکز آموزش یوسرور - هاست اشتراکی - سرور مجای با کیفیت
سلام به كمك فوري نياز دارم شماره تلفن ها رو كسي جواب نميده اگز امكانش باشه من تماس بگيرم
سوال فني داشتم در مورد نحوه sip كردن گوشي سيسكو 6921 و چگونگي رجيستر كردنش توي الستيكس
ميخواستم ببينم حتما بايد با فايل xml اينكار انجام بشه يا راه حل ديگه اي هم داره ؟
لطفا حتما جواب بديد
سلام
شما بايد فريم وير sip رو روي گوشي نصب و فايل هاي كانفيگ رو با tftp به سمت ipphone ارسال كنيد
گوشي هاي سيسكو با استريسك خيلي خوب كار ميكنه ، بنده خودم ، سالهاست دارم ازش استفاده ميكنم
بهتون ايميل زدم
دروغ میگیییییییی…..
سالهاست داریی استفاده میکنی جوجو
لطفا صبر بفرمایید من قبلا این کار را انجام داده ام
بازتاب: انواع حافظه روتر سیسکو Cisco Router Memory Types « داتا ارتباط هوشمند - voipداتا ارتباط هوشمند - voip